Trall er utviklet for å gjøre det enkelt og inspirerende å bruke sang og musikk i hverdagen, enten du har mye eller lite erfaring.
Det kan være fint å innarbeide faste rutiner som Ukas sang, ukas instrument, sjanger eller stemme. Dette kan Trall brukes til! Bruk de ferdiglagde spillelistene, eller lag dine egne. Kanskje kan dere lage deres egen spilleliste i klassen eller på avdelingen?
Både musikken og funksjonaliteten er utviklet for å gi deg faglig støtte, og vi håper at Trall kan være et godt verktøy i musikkarbeidet med barn og unge.
Trall er utviklet for å gjøre det enkelt og inspirerende å bruke sang og musikk i barnehagehverdagen.
Her har vi samlet noen ideer til hvordan du kan bruke musikken i Trall sammen med barnehagebarn. Bruk ideene som du vil, og tilpass dem gjerne til egen barnegruppe!
1. Gå på lydjakt med barna og finn gjenstander med ulik klang som dere kan spille på (bøtte, pinner, leker, et krus ol).
2. Finn “Trommene til Børre” i Tralls Forundringsrom.
3. Lag et orkester og spill sammen med trommene til Børre.
1. Tegn opp et stort edderkoppnett ute i grusen/sanda/på asfalten, eller bruk garn til å lage nett i klatrestativet eller mellom trærne.
2. Sett på «Lille Petter Edderkopp» og la barna leke i edderkoppnettet til sangens mange versjoner.
Sett på diktet “Bake bake kake” i Forundringsrommet og la dere inspirere av måtene stemmen er brukt på. Kan dere finne enda flere måter å si dette diktet på? Hvordan høres for eksempel en forkjøla bestefar ut, ei sinna tante, eller glade folk på 17.mai? Finn en annen sang i Trall og lek dere på samme måte.
1. Sett på et eller flere av stykkene “Opp”, “Ned” og “Kom” i Forundringsrommet og prøv å herme etter Frank. Hvordan blir stemmene da?
2. Finn frem bøtter, rør, melkekartonger eller andre ting man kan synge i eller gjennom. Hvordan høres stemmen ut med en bøtte på hodet, eller gjennom et rør?
1. Lær deg “Bukkene Bruse-sangen” godt selv.
2. Sett på sangen i barnehagen i en situasjon du synes det passer. Syng med og bruk gjerne konkreter og rekvisitter om du vil.
3. Sett gjerne sangen på loop, slik at leken kan fortsette.
4. Dra ned vokalen hvis dere vil synge alene sammen med Kringkastingsorkesteret!
Gå på gøyale måter rundt i rommet. Det er ikke lov til å gå vanlig.
Sett på Olle Bolle. Når versene synges står alle stille og når det ikke er sang går alle rundt i rommet på gøyale måter.
1. Lytt til «I want to know» i Tralls Forundringsrom.
2. Finn fram ulike lydkilder og spill med, eller bruk kroppen som instrument. Forsøk også å herme etter Blipp sin Beatboxing med stemmen.
Hva med å starte foreldremøtet med en sang? Med Tralls karaokefunksjon, kan foreldrene være med og synge noen av de samme sangene som barna synger i barnehagen.
Kanskje de foresatte også vil bruke Trall slik at sangene kan synges hjemme?
Hvis dere velger sanger fra Tralls gratisdel, kan de foresatte bruke Trall uten at det trenger å koste noe.
Vil du ha flere tips, ta kontakt med oss på hei@trall.no.
Å synge i skolen uten oppvarming går veldig fint, men har dere lyst til å utforske og leke med stemmen kan du finne noen tips i lenken under. Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen har laget noen tips til lekpreget utforsking av stemmen. Bruk tipsene og rådene som du vil og tilpass gjerne øvelsene til barnegruppa di.
Nesten alle sangene i Trall har karaoke. Ta Trall opp på storskjerm i klasserommet og start dagen med en sang. Bruk gjerne den samme sangen over tid, så vil dere etter hvert lære sangen utenat. Kanskje den samme sangen kan brukes som avbrekk i lange økter?
Sjekk ut YouTube-kanalen vår hvis du trenger tips til hvordan du kan få Trall opp på ulike skjermer.
Lytt og lær sangen «Neste Sommer». Hva forbinder elevene dine med sommer? La elevene komme med forslag til hva de forbinder med sommer, og skriv stikkordene på tavla. Dette er ord dere kan leke dere med i sangens mellomspill, slik de gjør det på innspillingen.
Hvis dere har tilgang på rytmeinstrumenter, kan elevene spille for eksempel rytme-egg eller tromme til.
Lytt til sangen «Njåemele». Syng med på melodien som består av et kort tema.
Del klassen inn i grupper. Be de lage en rytme med kroppen (klapp, tramp, klapp på lår, osv.) som passer til sangen. Spill sangen igjen og diriger gruppene inn og ut gjennom sangen. Elevene kan også spille rytmene samtidig, men det er fint om dere arbeider med dynamikk og veksler mellom svakt og sterkt.
Rytmene kan også spilles på trommer eller andre passende rytmeinstrumenter.
Lytt til joiken «Revens joik – Rieban» og lær dere joiken! Spill på kvinter til sangen. Tonene D#-G# kan brukes med for eksempel håndklokker, boomwackers, klangstaver, xylofoner, eller spill med på regnstav, maracas eller lignende.
Øv inn sangen ved å lære refrenget først. Lær verset med melodi eller «rap» teksten på verset. Her kan dere finne på nye sjokoladenavn! Det finnes en 2. stemme på de tre siste refrengene. Hvis dere har lyst, lær også denne.
Lytt til «March» fra Nøtteknekkeren-suiten av Tsjajkovskij.
Sett deretter på sangen «Nøtteliten». Kan dere kjenne igjen noe fra «March» i Nøtteknekkeren?
Lær dere sangen «Nøtteliten». Det enda flere temaer som gjemmer seg fra Nøtteknekkeren i Trall sin versjon, og hvis dere vil kan dere lete etter disse!
La en liten gruppe elever spille rytmepinner og triangel, og diriger ut og inn gruppene mens dere synger.
Lytt til sangen og lær gjerne alle versene.
Lag en rekke på gulvet og hold hverandre i hendene. Sett på sangen og gå i puls til musikken rundt i rommet som en slange. Bruk rommet og lag ulike formasjoner med «slangen»
Hvis dere har klangstaver eller xylofon, kan dere spille til med tonene H og Fiss. Tonene kan spilles fritt gjennom hele sangen.
Lytt til sangen og lær melodien. Etter hvert kan dere dra ned vokalen og la elevene finne på egne lyder!
Gå inn på de tre prikkene ved siden av tittelen og les «info» om sangen. Bli kjent med sangen ved å lage en ring og holde hverandre i hendene. Sett på sangen og finn rytmen i kroppen på introen ved å gynge i puls. Når verset starter, gå til høyre. I første mellomspill, snu og gå andre veien. Når verset starter igjen kan dere lage en arm-dans stående på stedet, klappe i hendene, snurre rundt eller lage trinn med bena.
Hvis dere har lyst, kan dere forsøke å synge deler av den arabiske teksten og snakke om vestbredden og stedet Ramallah.
Gå inn på YouTube og søk opp Dabke for å finne inspirasjon til å lage egne varianter av dansen. Kanskje kjenner noen av elevene dansen fra før. Det finnes mange varianter av den!
Det kan være fint å innarbeide “ukas sang”, «ukas instrument» eller «ukas sjanger» som fast aktivitet i skolehverdagen. Let etter sanger i Trall til disse postene.
Hva med å starte foreldremøtet med en sang? Med Tralls karaokefunksjon, kan foreldrene være med og synge noen av de samme sangene dere synger på skolen. La foreldrene være del i også denne siden av elevenes skolehverdag!
Hvis dere velger sanger fra Tralls gratisdel, kan foreldre bruke Trall uten at det trenger å koste noe.