Trall i barne­hage og sko­le

Trall er utviklet for å gjøre det enkelt og inspirerende å bruke sang og musikk i hverdagen, enten du har mye eller lite erfaring.

Det kan være fint å innarbeide faste rutiner som Ukas sang, ukas instrument, sjanger eller stemme. Dette kan Trall brukes til! Bruk de ferdiglagde spillelistene, eller lag dine egne. Kanskje kan dere lage deres egen spilleliste i klassen eller på avdelingen?

Både musikken og funksjonaliteten er utviklet for å gi deg faglig støtte, og vi håper at Trall kan være et godt verktøy i musikkarbeidet med barn og unge.

Aktiviteter

Her er forslag til aktiviteter til noen av sangene i Trall. Les igjennom og la deg inspirere til å prøve ut det ene og det andre, videreutvikle våre ideer eller finne på noe helt annet selv. Aktivitetene er ikke rettet mot en spesiell målgruppe, så vurder selv hva som passer for deg og din barnegruppe der du er enten du jobber i skole, barnehage, kor eller annen pedagogisk virksomhet.

Al-ein molayten – arabisk

Al-ein molayten er flott å telle og danse til. Dette er en gammel arabisk folketone som handler om kjærlighet. Sangen er lystig, og rytmene og tempoet i sangen får i gang kroppen på en god måte. Forberedelse: det kan lønne seg å øve på å telle til 7 på arabisk Dansen man ofte danser til denne heter dabke-dans.

Forslag 1
✎ Du trenger: ingenting

  1. Sett på sangen og få alles oppmerksomhet ved å telle sammen
  2. Ta hverandre i hendene og lag en lang rekke
  3. Gå som en slange rundt i rommet
  4. Hver gang det telles i sangen, teller dere høyt i kor


Forslag 2

  1. Ta hverandre i hendene og lag en ring
  2. Dans rundt i ringen i takt med musikken
  3. På et tidspunkt lager du en bevegelse som alle hermer etter (snurre rundt, vinke, vrikke på rumpa ol)
  4. Etter at du har gjort din aktivitet, finner en og en på en bevegelse som alle hermer etter
  5. Sett gjerne på loopknappen i Trall slik at sangen går og går
  6. Hver gang det telles i sangen, teller dere høyt i kor


Forslag 3

  • Ta med sangen ut
  • Gjør både forslag 1 og 2 i uteområdet
  • Forslag 1 kan også brukes for å samle flokken idet man skal inn igjen – ta hverandre i hendene og gå i slange inn
Teksten handler om en gutt som hver dag går over en gammel bro for å treffe kjæresten sin. Broa begynner å bli veldig sliten, så foreldrene hans følger spent med på om den holder.
 
Forslag 1

✎ Du trenger: 3 stoler ved siden av hverandre som dere kan være ei bru.

  • Sangene starter med at alle teller til 7.
  • Ta hverandre i hendene og tell til 7 sammen med sangen.
  • Etter det går dere etter hverandre i rommet, på vei til å finne brua. Bruk gjerne litt tid før dere kommer frem til brua. Gå rundt ting i rommet som bord, stoler, kanskje rundt en stolpe og mellom to hyller. På veien må dere også telle på 7 til arabisk sammen med innspillingen.
  • Etter en stund teller sangerne til 7 på norsk igjen, og da er det på tide å finne brua. Når dere finner den, krabber alle over brua for å finne kjæresten sin på den andre siden. Holder brua alle sammen? Det blir spennende å se.
  • Når alle er over kan dere danse fritt til musikken og avslutte med å telle til 7 på arabisk sammen med musikken til slutt.


Forslag 2

Gjør akkurat det samme, men denne gangen kan en eller flere voksne være brua. Still dere ved siden av hverandre på alle 4, og så kan barna kravle over dere når dere kommer til tellingen på norsk midt i sangen.

 

Denne sangen er skrevet av den amerikanske visesangeren Peter Seeger, og oversatt til norsk av Lillebjørn Nilsen. Innholdet i sangen handler om drømmen om uberørt natur og at vi alle kan leve sammen som søster og bror på denne sårbare jorda. Kanskje er teksten mer aktuell enn noen gang. Sangen ble også sunget i protest mot den terrortiltalte etter 22. Juli.

Forslag 1

✎ Du trenger: Ingenting

Snakk med gruppa om naturvern

Hva kan vi gjøre for å ta vare på jorda vår?

Finn andre sanger i TRALL som handler om klima og/eller natur, og lag en egen liten konsert hvor dere synger disse sangene. Dersom noen av sangene er vanskelig å synge, eller dere ikke rekker å øve de inn: Se om dere kan erstatte sang med bevegelse/dans – det kan gi fin variasjon i en konsert å veksle mellom sang og dans. Eller spill!

Forslag 2

✎ Du trenger: Ingenting

Innspillingen i Trall går i G-dur. Mellom hver setning/strofe i refrenget “En himmel full av stjerner” (altså der det er pause) kan dere fylle inn en aaah-stemme med følgende toner:

C-H-A

H-A-G#

A-G-F#

G (lang tone)

Det samme gjentas, og du og/eller gruppa kan enten synge og/eller spille tonene på xylofon, håndklokker eller piano

Alternativt spill:

C-H-A-A

H-A-H-H

A-G-A-A

G

Forslag 3

✎ Du trenger: Det blir du og gruppa enige om, men det nevnes noen ideer nedenfor.

Syng sangen noen ganger og snakk om teksten i refrenget. Diskuter hvordan dere kan bygge om rommet til et drømmeunivers med en himmel full av stjerner, blått hav og blomstereng. Du kan enten bygge det sammen med gruppa eller overraske gruppa di med å lage det ferdig før de trer inn i rommet.

Ideer: Diskokule som kaster stjerneeffekt i taket, lyskastere med lys i fine farger, fylle gulvet med stort blått silkeaktig stoff på den ene siden (evt i midten) og grønt stoff fylt med papirblomster eller sammenkrøllede fargerike kuler av silkepapir som er strødd utover “gresset”. Inviter gruppa til å sitte på gresset barbeint og syng sangen eller bare lytte til innspillingen. Snakk om hvordan det oppleves å være på et så vakkert sted hvor alt er godt og alle er venner. Fyll gjerne på med andre sanger som passer til stemningen, for eksempel Idas sommarvise og Danse mi vise, gråte min sang.

Denne sangen er en norsk folketone som har blitt veldig populær i mange barnehager. Sangen handler om de 3 gode vennene reven, rotta og grisen som våger seg utpå isen på vannet akkurat idet det begynner å fryse på. Dette er selvfølgelig alt for farlig, og heldigvis er det en gammel mann med stokk som oppdager dem og jager dem på land igjen. Gå inn på de tre prikkene til høyre for sangtittelen i Trall og les teksten.

Forslag 1

✎ Du trenger: en stokk eller stav (hvis du har)

  1. Sett dere i ring på gulvet og fortell teksten til sangen som om det var et eventyr: “Det var en gang 3 gode venner, en rev, ei rotte og en gris..osv”
  2. Sett på den norske versjonen og lytt til første vers sammen. Syng med de neste gangene.
  3. Introduser deretter gulvet midt i ringen som isen på vannet ved f.eks å si “Oj! Ser her dere her: nå fryser det til is på vannet”
    Spør om noen vil være rev, rotte, gris og gammel mann. Sangene kan synges mange ganger, og rollene kan byttes på slik at alle som vil får være i rolle.
  4. Dagen etter, uka etter eller når det måtte passe, setter du på den arabiske versjonen. Vurder om du skal introdusere at den er på arabisk eller om du skal overraske barna med en annen versjon. Observer hva som skjer i barnegruppa. Og hvis det er andre morsmål i barnegruppa eller blant de ansatte, så kan dere kanskje høre hva rev, rotte og gris er på andre språk? Kanskje dere kan prøve å synge første linja på sangen på andre språk?
  5. Lek videre både med ulike språk og rollelek dersom det faller seg naturlig å følge opp videre.

Dette er et lydspor hvor Stian Blipp synger, rapper og lager rytmeriff med stemmen, kalt beatbox. Alle elementene er mikset sammen så det høres ut som mange synger. Lydsporet har en distinkt rytme som inviterer til bevegelse, men også til lek med stemmen. Til og med leker som lager lyd eller lager lyd i virkeligheten kan få være med – biler av alle slag, fly, tog og badeand, eller annet du eller barna synes er morsomt eller passer!

Forslag 1
✎ Du trenger: Alle deltakerne har hver sin leke. Først og fremst å leke med stemmen: Lage tutelyde og uling. Bruk også gjerne lekebiler eller annet med tuting og sirener, og eventuelt instrumentet kazoo, som man synger gjennom. Man kan også synge/lage ulelyder og tuting selv, eventuelt også gjennom et rør eller trakt som man lager med hånda.

  1. Sitt i sirkel og lytt til lydsporet så alle blir kjent med når delene med uling og tuting kommer. Forbered deltakerne på hva de skal gjøre på de ulike delene av låta og la alle vise frem lydkildene sine.
  2. Stå i sirkel: Gyng i knærne, hopp og dans til musikken, gjerne på morsomme og rare måter. Lek gjerne hermegås.
    Ca halvveis i sangen (1:17): Hopp ned på gulvet og finn frem det den enkelte har av lydkilder. Når tutelyden starter (1:25) gir du tegn til at de kan leke og lage lyder til de de har: tuting, brumming og sirener til bil, fuglelyd til badeand eller annet de synes er gøy! Du bestemmer hvor lenge de skal holde på. I lydsporet stopper tuting og ulingen på 1:37 og starter igjen på 1:48, så er det brått slutt i 1:52. Da kan barna legge fra seg det de har i hendene, reise seg opp og danse igjen til sangen slutter.

 

Forslag 2

  1. Velg et tema for eksempel dyr – hver deltaker bestemmer seg for å være et dyr.
  2. Stå i sirkel: Gyng i knærne, hopp og dans til musikken, gjerne på morsomme og rare måter. Lek gjerne hermegås
  3. Når tutelyden starter (1:25) gir du tegn til at de kan lage dyrelyder med bevegelser. Du bestemmer hvor lenge de skal holde på. Stopp og “frys” på 1:37 og start igjen på 1:48, så er det brått slutt i 1:52. Da kan alle danse og hoppe til sangen slutter.

Gjøken er en truet fugl i norsk fauna, men “Jeg gikk en tur på stien” synges heldigvis i mange barnehager. Det er ikke sikkert alle vet hvordan en gjøk høres ut, men i sangen kan alle være med på å etterligne gjøkens klagende lille sang. Og i Trall hører vi jammen også hvordan gjøken høres ut inne i en tuba! Sangen “Jeg gikk en tur på stien” har vandret helt fra Italia der en italiensk komponist skrev sangen på 1700 – tallet. Gjøken har inspirert mange komponister og det lille temaet kan høres i mange komposisjoner, kan dere kanskje finne fler? Sangen låter så fint i kanon, det er sikkert derfor den er så populær.

Forslag 1
✎ Du trenger: ingenting

  1. Vis bilder av gjøken og fortell om dens spesielle levemåte.
  2. Lær dere sangen, og gjerne alle vers! Øv på å lage koko- lyder.
  3. Når sangen sitter godt kan dere prøve dere på kanon, gruppe 2 kommer inn der hvor gruppe 1 begynner på “refrenget” (koko) Når man synger i kanon kan det være lurt å være en voksen på hver gruppe og kanskje sitte eller stå litt fra hverandre. Husk å ha stødig puls og likt tempo i begge gruppene!

 

Forslag 2
✎ Du trenger: klangstaver eller et klokkespill med tonene d og a eller c og g

Sangen har kun to akkorder som du kan spille på gitar, ukulele eller piano, de finner du på nettet. Syng sangen uten Trall og la barna spille klangstaver eller klokkespill på to toner til.

Denne polske sangen handler om et tog som kommer langveisfra og skal til Warzawa. Om bord er det mange mennesker og god stemning.

✎ Du trenger: egentlig ingenting, men gøy med en lue som kan være en konduktørlue hvis du har!

Forslag 1

  1. La deltakerne danne tog ved å stå etter hverandre med den ene hånden på skulderen til personen foran seg – den andre armen (fortrinnsvis høyre) lager togbevegelser.
  2. Gå etter hverandre i lang rekke. Løft høyre arm og «dra i snor» på «Tut tut». Den forreste kan gjerne være konduktør med lue, som bestemmer når toget stanser og starter. Det er naturlig å stanse på «Tut tut» og starte når musikken starter igjen.
  3. Syng eller si “Toget kommer, toget kommer” sammen med musikken.
    Mange kan synes det er gøy å være konduktør, så bytt gjerne på å være først i toget!
  4. Bruk loopknappen hvis dere vil synge og leke sangen lenge.

 

Forslag 2

  1. Deltakerne sitter på gulvet eller på stoler.
  2. En er konduktør og henter en og en “passasjer”, slik at alle til slutt er med i det lange toget. Dette er en tradisjon som mange danser og leker i polske bryllup. Sangen fortsetter ellers som over.

Syng på ukrainsk! Stian Carstensen og Anna Kargaltseva Sandvik tar deg med på bærplukking i denne sangen, med mange tulleord og gjentakelser. Les mer om sangen ved å klikke på de tre prikkene ved siden av tittelen på sangen i Trall! Denne tradisjonelle sangen egner seg godt til ringdans, og det er det våre metodiske tips tar utgangspunkt i:

Forslag 1

✎ Du trenger: ingenting!

  1. Lytt til sangen noen ganger og forsøk å lære dere å synge med på «Kalyna Kalyna, komariky Zubryky Kalyna».
  2. Lag en enkel dans tilpasset gruppa. Den kan danses i ring eller fritt en og en. Et forslag til ringdans med høy håndfatning her: Hold hver andre i hendene og ta to skritt til høyre, to skritt til venstre. Snurr rundt på de neste fire taktene, sett så hendene i siden og tramp tre ganger.
  3. Alternativt kan grupper lage forskjellige danser til de forskjellige versene. Lær bort til hverandre og sett sammen til én dans til slutt.

Denne sangen er en av de mest populære sangene til duoen Knudsen & Ludvigsen, som var spesielt aktive og populære på 1970- og 80 tallet. De har laget en rekke morsomme og surrealistiske sanger for barn – sanger som både små og store liker å synge med på! Kanskje kommer kongen handler om å gjøre i stand og pynte til fest, for det kan jo hende at selveste Kongen kommer! Men hvis han ikke kommer, da blir det mer mat til oss.

Forslag 1
✎ Du trenger: Lydkilder fra kjøkkenet til å lage “skramleorkester”!

  1. Lær sangen og snakk om hva hvert vers handler om. Hvordan kan vi dekke et fint festbord ut fra det sangen handler om, – et bord som Kongen vil like!
  2. Dekk bordet! Finn lydkilder – kjøkkenredskaper, kopper og bestikk osv, og spill rytmisk på refrengene. Jobb med at hver gjenstand har sin rytme og sett sammen et fint om morsomt rytmekomp som skaper energi til refrenget i sangen.
  3. Hvis det går bra kan dere utvide og jobbe med å skape lydlandskap som ikke er rytmisk på versene, men som bare understreker innholdet i teksten, og understrek dette med bevegelser – for eksempel: late som man smører kaviar på ei brødskive.


Forslag 2

✎ Du trenger: Et langt stoffstykke eller annet som kan være en kongekappe.

  1. Lær sangen godt, og still opp på to stramme rekker.
  2. Marsjer inn på sangens intro som om dere er kongens garde og still opp i kor, like stramt
  3. Syng sangen med tydelig diksjon av teksten, og øv på ansiktsuttrykk og eventuelt enkle, like bevegelser som passer til innholdet i hvert vers.
  4. En person er kongen, som vandrer høytidelig bort til koret på refrengene, ser på dem, snur seg raskt så kappen svinger og går ut igjen.
  5. På slutten av innspillingen i Trall er det noen ekstra stemmer på refrengene – kanskje noen greier å synge de ved å herme?
  6. Helt til slutt er det gitarsolo – her kan noen spille “luftgitar” mens de andre lager viftebevegelser med armene for kongen, som vandrer litt frem og tilbake og vinker kongelig.

Kjerringa med staven, hvem var hun? Det er man ikke så sikker på, men denne norske folkevisa er gammel, og stammer fra før 1800- tallet da man vet den ble nedtegnet. Kjerringa med staven har blitt overlevert fra generasjon til generasjon og er en av de få norske folkesangene som fortsatt lever i mange barnehager og skoler. Vi håper den fortsetter med det! Kjerringa med staven kommer fra Hakadal, ikke langt fra Oslo. Noen sier at kjerringa har levd og at hun var budeie som ikke var så flink til å lage smør «Åtte potte rømme, fire merker smør, så kinna Kari, Ola hadde førr» Her er det mange morsomme, rare, gamle ord å undre seg over – og ikke minst lære om produksjon av mat i gamle dager!

Sangen er spilt inn med trekkspill og med en rytmisk driv som inviterer til dans, hopp, gange og annen bevegelse.

Forslag 1
✎ Du trenger: ingenting, men en bærbar høyttaler kan være fint!

  1. Lær sangen og undre dere over de rare ordene.
  2. Lag en rekkedans til sangen, hold hverandre i hendene eller på skuldrene og gå eller løp lett til rytmen i dansen.
  3. Beveg dere gjerne fra rom til rom – det kan være morsomt! Da er det fint at den første kanskje holder en liten høyttaler. Dette egner seg selvfølgelig ute også. Se på YouTube og la dere inspirere til ulike måte å danse på.


Forslag 2

✎ Du trenger: en tromme eller noen annet å spille på, feks en bøtte, en eller flere klangstaver eller klokkespill.

Syng sangen sammen uten Trall. Kjenn på 3 – takten. La en eller flere spille tromme til, enten på 1 – eller på 1 og 3. Sangen egner seg til å spille kvinter til; feks C og G eller D og A. Har dere en gitar eller en ukulele kan man spille disse tonene på “åpen” streng, eller en akkord (f.eks C eller D)

Denne sangen av visesanger Halvdan Sivertsen handler om sterk kjærlighet i tykt og tynt. Sangen synges på nordlandsdialekt. Nedenfor har du noen forslag til synge- eller spillestemmer. Start gjerne med forslag 1 og legg på de andre etter tur – her passer alt sammen!Kan også være fint å dele gruppa i tre, og la de med mest erfaring få spille eller synge alternativ 3.

Forslag 1

✎ Du trenger: xylofon, synth/piano eller håndklokker

  • Hvis du hører godt etter på innspillingen kan du herme etter gitaren og spille følgende toner på intro: E-F-G-F-E-F-G-F.
  • Det samme gjentar seg før hvert vers, men kommer da bare en gang.


Forslag 2

✎ Du trenger: ingenting

  • Hvis du lytter godt til innspillingen i Trall synges refrengene tostemt: “Ingen e så god som du da, ingen e så god som du”. Overstemmen går helt likt med melodien og starter to toner lysere (kalles tersparallell). Starttona er en A.
  • Del gruppa i to og la den ene delen synge melodi mens den andre gruppa synger overstemmen. De to gruppene trenger ikke være like store, det er ofte enklest å få til flerstemt sang hvis gruppa som synger melodien er størst.


Forslag 3

✎ Du trenger: Kan synges, men hvis du skal spille er det fineste med synth/piano på grunn av de lange tonene

Denne stemmen er nok er mest krevende av disse tre, men med litt øvelse kan det bli veldig bra. Husk at det er fint å ha noen aktiviteter å vokse inn i, som man ikke nødvendigvis får til med en gang. For de som ikke har spilt eller sunget så mye tidligere kan du vurdere å dele opp denne stemmen, slik at du lærer inn første halvdel første gang og deretter siste del neste gang. Hører du godt etter i kompet på innspillingen, så ligger stemmen der.

Stemmen er som følger, med lange toner som synges på åpen vokal (for eks “a”), eventuelt spilles på elpiano eller synth:

c                         h                     a          g

Når      sommerdagen ligg utover landet

f                          g                          g

Og du og æ har funne oss ei strand

h                                 (giss)   a       g

Og fire kalde pils ligg nedi vannet

Fiss (alternativt a)                  g

Og vi e brun og fin og hand i hand

g                                        a     h  c

Når vi har prata om ei bok vi lika

B                                           a

Og alt e bra og ikke te å tru

Hør hør… eller på kvensk kuule, kuule er en billedlige, litt vemodige, gammel vise om ei ung jente som synger om sine fremtidsdrømmer til kjæresten sin. Sangen er som et sus fra tidligere tider, og nå skal du få bli med inn i fortellingen..

Forslag 1
✎ Du trenger: noen vedkubber eller tørre pinner, ullgarn, en pipe, en gammel pung, et blikkspann, et skaut, en liten lekekatt/kosedyr, – en gammel porselenskopp med skål, en duk, noen fine glass de kan drikke av hvis de gifter seg, sølvbestikk – altså….. ting som kan konkretisere sangteksten og inspirere til en videre diktning på fortellingen.

  1. Skru ned vokalen og la akkompagnementet være rammen for og stemningen i din fortelling. Du kan gå i rolle som den unge jenta, ta på deg skautet og fortelle en historie om det du drømmer om og livet du ønsker å leve med den du er glad i. Ta inn tingene i historien underveis.
  2. Dikt gjerne videre, kanskje med innspill fra barna/elevene.
  3. Sett på sangen igjen, denne gangen med vokal
    Alle tingene har også lyd, spill sammen med sangen
    Får de to et barn til slutt? En liten dukke kan da f.eks vugges i et sjal..


Forslag 2

✎ Du trenger: ingenting

  1. Lytt til sangen og «la deg bli sunget for». Dersom du ikke kan kvensk fra før, hva tror du sangen handler om?
  2. Les deretter metateksten i Trall og snakk om sangens innhold.
  3. Syng sangen sammen med Trall.
  4. Ny samtale: Tematisk er sangen et fint utgangspunkt for samtale om det finske folkets vandring i nord – og om hardt arbeid, kjønnsroller, kjærlighet og lengsel i en annen tid.
  5. Øv på språket: Sangen har mange repetisjoner av enkeltord, – og sammen med et rolig tempo, tydelig diksjon og stødig akkompagnement, gir dette gode muligheter for å uttale kvensk.

Sangen handler om gårdsbruk i Kurdistan og om prosessen om høsting og såing. Leylo blir ofte sunget som festsang, og det kan man høre! Sangen inviterer til dans og bevegelse!

Forslag 1
✎ Du trenger: Ingenting

  1. Lytt til sangen og finn rytmen. Beveg dere gjerne når den lyttes på 1 gang. Etter å ha blitt kjent med sangen kan man lage en bevegelses – aktivitet som f.eks denne:
  2. Intro: ut på gulvet og gå eller dans fritt!
    Når vokalisten synger – stopp og dans bare med armene!
  3. I den instrumentaledelen: Ut på gulvet og gå fritt!
  4. Sangen kan også brukes som en “frys-lek” hvor man fryser der hvor sangen har noen stopp.


Forslag 2

✎ Du trenger: en eller flere bjellekranser, rytmeegg eller andre passende rytmeinstrumenter

Sangen er fin å gå til, gjerne på rekke! I rekke kan man lage en hermedans. Dette kan gjøres med eller uten rytmeinstrumenter.
Syng med vokalistens Å HÅ!

Her møter du Petter Edderkopp i forskjellig humør! Musikerne som har spilt inn Lille Petter Edderkopp har lekt seg med ulike varianter/sjangere og forskjellig språk/tekst. Nedenfor foreslår vi noen aktiviteter til de ulike versjonene som kanskje passer aller best i barnehage eller 1. klasse. Aktivitetene krever litt gulvplass:

Forslag 1
✎ Du trenger: fallskjerm, djembe

  1. Syng sangen sittende med bevegelser til det første verset: lag edderkoppmed fingrene som “klatrer oppover”, marker hatt ved å slå deg på hodet, lag regn med hendene osv.
  2. Følg teksten
  3. Soul-versjonen har en fengende rytme. Herm etter pianospillet med fingrene og etterlign trommerytmen på djember eller trommesett.
  4. Gospel-Petter: lek med en fallskjerm og uttrykk musikken gjennom å sette den i bevegelse på forskjellige måter.
  5. Ragtimevarianten kaller på dansekroppen. Hva med noen salsatrinn her – eller charleston?
  6. Bossa nova-versjonen er også god å danse til eller bare snurre rundt.
  7. I swingrock-utgaven hagler det! Et barn “har´n” og forsøker å fange de andre. Løp så fort du kan!
  8. Den listige og krypende edderkoppen passer godt å hviskesynge til – og lage små bevegelser. Hender kan bli edderkopper som kryper på et bord eller krabber på en djembe – og hilser på hverandre.
  9. Med den svenske Imse Wimse spindel er det på tide å ta seg en hvil. Finn en plass på gulvet og lag «engler i snøen» eller bare pust og lytt.
  10. Sprett opp!! Alle mann! Fremad marsj! Marsjer på rekke etter hverandre med høye kneløft i godt marsj-driv.
  11. Det går også an å bare sette på Lille Petter Edderkopp og stille seg avventende til hva barna finner på. Observer hva de gjør, herm etter dem – og se om du får bli med i leken!
  12. En utevariant: Lag et edderkoppnett med sportsteip på et stort gulv, evt tegn opp et stort edderkoppnett ute i grusen/sanda/på asfalten. Du kan også bruke garn til å lage nett i klatrestativet eller mellom trærne. Sett på lille Petter Edderkopp og la barna utfolde seg til sangens ulike vers.
  13. Tips: Hvis du synes det er forvirrende med de ulike tekstvariasjonene, så skru ned vokalen helt, fjern karaoken – og syng den Lille Petter Edderkoppversjonen som dere kan.

Hva sier en kamel? Hvordan låter det når en tuba lager kamellyder? Det får du vite i denne når du lytter til denne sangen. Min kamel er en gammel kameldriversang fra Egypt, kjent over store deler av arabisktalende områder. Sangen handler egentlig ikke om kameler, men om kjærlighet. Sangen er spilt inn på både arabisk og norsk, så her kan mange inviteres til å synge med på to språk!

Forslag 1
✎ Du trenger: flasker eller kazoo

  1. Lytt til sangen og lær melodi og tekst – både på norsk og arabisk hvis dere kan! Den kan også bare nynnes til.
  2. Gå i karavane til sangen. I mellomspillene kan det lages kamellyder, enten med stemmen eller flasker. Det er vanskelig for barn å spille på flaske, men det kan en voksen gjøre! Kazoo kan også brukes
  3. Lek med stemmen oppå sangen med å lage glidende bevegelser opp og ned


Forslag 2

Finn frem ulike lydkilder som kan forestille vann, vind, sand eller noe annet dere synes passer til sangen. Lag et lydbilde før sangen begynner, som en intro. La barna spille fritt eller diriger lydene ut og inn.

Na Wojtusia er en kjent og populær polsk vuggevise. Melodien er vakker og litt vemodig og egner seg til å lage rolig og behagelig stemning.

Forslag 1
✎ Du trenger: rytmeegg og håndtromme. En regnstav er også fin å bruke.

Lytt på sangen sammen. Vis hvordan man kan spille svakt på håndtromme ved å stryke hånden over. La gruppa spille på egg og håndtromme på versene. Etter hvert kan du som leder dirigere slik at egg og tromme spiller på f.eks annethvert vers.

Forslag 2
✎ Du trenger: triangel, chimes og klangstaver eller klokkespill

Del ut tonene c og g til noen i gruppa . Vis hvordan man spiller forsiktig på tonene og hør på sangen. Spill triangel og tonene c og g på intro, mellomspill og outro. La resten av gruppa spille rytmeegg på versene.

Navnesanger trenger du mange av! Nimi betyr navn, og laulu betyr sang. Nimilaulu = en navnesang. Barnehagehverdagen er full av situasjoner og overganger der en trenger å ta grep for å organisere barnegruppa og gi beskjeder om hvem sin tur det er. Med et knippe varierte navnesanger kan du gjøre dette på en musikalsk og smidig måte. Navnesanger er hverdagsestetikk! I Nimilaulu synger vi på kvensk, et språk som har utviklet seg i Norge gjennom flere hundre år (les mer under «info» i Trall).

Forslag 1
✎ Du trenger: ingenting

  1. Bruk Trall og lytt til den lille navnesangen sammen med gruppa barna.
  2. Når du som voksen selv har lært deg teksten, så ta sangen med deg (uten Trall) inn i hverdagen slik at barnaalle venner seg til å svare med navnet sitt etter spørsmålet «Mikä sinun nimi oon?» (Hva er navnet ditt?). Dette kan være en slags lek der du gir hvert barn litt oppmerksomhet på denne måten.


Forslag 2

✎ Du trenger: ingenting!

  1. Sett på sangen i Trall og skru ned vokalen slik at dere kan synge de navnene dere trenger. NB! Sangen har 10 vers, så hvis barnegruppa er større, bruk loopknappen!
  2. Syng sangen som i Trall, der du som voksen leder ved å si navnet til barnet rett etter spørsmålet «Mikä sinun nimi oon?»
  3. Hvert enkelt barn, – eller hele barnegruppaen, – svarer.


Forslag 3

✎ Du trenger: to voksne, en kurv med forskjellige rytmeinstrumenter og en tromme

  1. Sitt i ring og gjør som over. En voksen leder sammen med Trall ved å spille pulsen på en tromme.
  2. En annen voksen holder kurven med rytmeinstrumenter.
  3. Barna som synges får et rytmeinstrument og havner, en og en, inn i midten.
  4. Inni ringen sitter til slutt et fullt band som er klare til å spille en helt annen sang fra Trall – for eksempel «Bæ bæ rockelam».

Njåemele er en tradisjonell dyrejoik på sør-/umesamisk i nytt drivende arrangement og sound bandet ÅVLA og vokalist Ole-Henrik Lifjell i spissen. Her har du en fengende låt som egner seg til å jobbe med forskjellige musikalske uttrykk!

Forslag 1
✎ Du trenger: ingenting

Start med å lære bort joiketemaet uten musikken (hvis du er komfortabel med å starte på samme tone som innspillingen, f#, vil joiken lettere sette seg i muskelminnet fra start)
Sett på Trall og lag lyder på kroppen, gulvet eller gjenstander rundt dere
Når akkompagnementet blir rytmisk: spill rytmisk på lårene.
Syng med!

Forslag 2
✎ Du trenger: regnstav, trommer, maracas, eller utradisjonelle lydkilder (papir, plastrør til å lage vind med, vann)

  1. Introduksjonen er ganske svevende i uttrykket og åpner for å legge på ulike klanger og lyder. Lag et lydlandskap med regnstav, tromme og maracas.
  2. Syng med!
  3. Den rytmiske delen av sangen egner seg også godt til å spille en eller flere rytmer til. Det kan være kun pulsen eller en annen rytme dere finner sammen. Spill gjerne flere rytmer samtidig!


Forslag 3

✎ Du trenger: en kropp i bevegelse

  1. Lag bevegelser til introen som har en flytende puls
  2. Gjør kontrasterende bevegelser når sangen blir rytmisk – dette kan være en koreografert dans som er laget på forhånd eller en «hermedans»
  3. På mellomspillet: utnytt dette partiet til å lage kontrasterende bevegelser.

«Hvem vil leke? Nå skal vi ha det gøy!» Det er det denne eritreiske sangen sier på språket Tigrinja.

Forslag 1
✎ Du trenger: ingenting!

  1. Gå sammen to og to og lag klappelek til sangen
  2. På neste vers – snu rygg mot rygg, len dere mot hverandre, og gå sammen til pulsen rundt i rommet


Forslag 2

✎ Du trenger: hver deres stein, rytmepinne, ertepose eller tøffel (for eksempel)

  1. Alle sitter på knærne i en sirkel med en ting foran seg
  2. Når sangen begynner, flytter alle sin ting i puls mot høyre. Når du har flyttet din ting over til din venn til høyre har du fått en ny ting fra din venn til venstre.
  3. Prøv først halvt tempo – deretter på hvertpulsslag i sangen.


Forslag 3

✎ Du trenger: synth, piano eller stavspill med # eller b (de tonene som tilsvarer de sorte tangentene på pianoet)

  1. Lytt og lær deg sangen
    Melodien er bygget over pentaton skala i F#, som betyr at alle de svart tangentene på pianoet passer.
  2. Dra ned vokalen på deler av, eller hele, sangen og lek frem melodier “svarte tangenter”

Sangen handler om båten som seiler på bølgene, om å ro i bukta, om å være i godt humør og om sola som skinner. Dette kan du i grunnen høre i sangen. Bli med å ro eller seile – eller kanskje danse eller tralle med.

Forslag 1
✎ Du trenger: god gulvplass

Ro eller seil deg gjennom sangen – kanskje dere kan fiske litt også?
Forslag 2
Sangen består av litt ulike deler:
A-del med sang 1.vers. (Hold i hender. Gå i sirkel)
A-del med sang 2.vers (Snu retningen, gå tilbake)
B-del med kun instrumenter. (ansikt inn i sirkel, gå inn og ut på B-delen)
A-del med kun instrumental : (Svirre rundt deg selv.)
A-del med instrumenter og kazoo: (Lat som du spiller trompet, eller bruk kazoo)
A-del med sang 1.vers. (Hold i hender. Gå i sirkel)
A-del med sang 2.vers (Snu retningen, gå tilbake)
B-del med kun instrumenter og kazoo (ansikt inn i sirkel, gå inn og ut på B-delen)
A del med sang – 1. vers (Hold i hender. Gå i sirkel)

Forslag 2
Denne sangen kan passe godt å danse ringdans til. Her er et forslag:

1.vers: hold hender og gå i sirkel
2.vers: bytt retning
Instrumentaldel: hold hender og gå inn mot midten. Gå inn og ut på denne delen. Når det spilles kazoo mot slutten kan dere f.eks late som dere spiller trompet til musikken.
1.vers: hold hender og gå i sirkel
2.vers: bytt retning
Instrumentaldel: hold hender og gå inn mot midten. Gå inn og ut på denne delen.
1.vers: hold hender og gå i sirkel

Forslag 3
La det gå opp i par. To og to skal gå sammen etter hvert.

Stå i ring med ansiktene innover. Ikke hold hender
1.vers: klapp i takt med musikken
2. vers: strekkbukse-steg (hold hender på hoftene og bytt på å sette høyre og venstre hel i bakken – med hoppesteg.)
På instrumentaldelen: gå sammen 2 og 2 og dans armkrok.

Forslag 4
Finn på bevegelser og aktiviteter sammen med barna. Nye danseformasjoner, dansesteg, klappelek,hinke, hoppe, krype og liknende

Denne sangen er fra skogfinsk tradisjon, en såkalt runesang. Skogfinner er en av Norges fem nasjonale minoriteter.. Ordene er en slags “trylleformel” for å få røyken fra røykovnen ut gjennom ei luke i taket i den skogfinske røykstua. Sangen har ikke så mye tekst, så den kan lett læres hvis man har hørt sangen noen ganger!

Forslag 1
✎ Du trenger: ingenting

  1. Øv på å si Rollota, Rollota sammen med barna. Lytt til sangen flere ganger og syng sammen med vokalisten.
  2. Når dere har lært sangen, kan dere synge med. Hvis det er vanskelig, så skru ned vokalen og syng den norske teksten som finnes i appen (se de tre prikkene på sangen).
  3. Lag bevegelser til sangen, feks kan man lage sirkel-bevegelser med armen opp i lufta, som røyk som stiger opp. I mellomspillet kan man stille og forsiktig “blåse” på glørne i røykovnen som feks befinner seg i midten.


Forslag 2

✎ Du trenger: Tonen C (og F)

  1. Spill av sangen og la ett eller noen få barn spille forsiktig på tonen C gjennom hele sangen.
  2. Vis hvordan det kan gjøres sakte.
  3. Har du også en F, kan dere sammen lytte til hvor den passer.

Rieban er nordsamisk for rev. Sangen synges av den kjente artisten Ella Marie Hætta Isaksen og er en tradisjonell joik. Her kan dere høre hvordan en joik høres ut og hvordan man bruker stemmen i joik. I joiken kan man høre hvordan reven lusker seg omkring.

Forslag 1
Vis bilder av en rev eller fortell kort om hvor den lever, og hva den spiser. Hvordan beveger en rev seg?  Gå rundt i rommet som rever mens dere lytter på joiken.

Etter å ha hørt den noen ganger, kan dere forsøke å synge med joikemelodien.

Forslag 2
✎ Du trenger: Rytmeegg og regnstav (bare hvis du har).

Andre lydkilder som lager lyder du liker og synes passer kan også brukes.  Lær joiken sammen med barna. Det er ikke farlig om det ikke blir like uttale som Ella Marie. Spill rytmeegg og/eller regnstav /på andre ting til sangen.

Lag lyder med kroppen; stryk håndflatene mot hverandre, lag blåselyder (som vind!), lek med stemmen – hva sier reven? Kanskje man hører en ulv som uler, hvordan høres det ut?

Forslag 3
✎ Du trenger: håndklokker, boomwackers, klangstaver eller et klokkespill. Du skal bruke tonene D# og G#. Du kan også bruke rytmeinstrumenter slik som egg, pinner eller maracas som ikke har så sterk lyd.

Denne joiken blir fint å spille kvinter til – bruk tonene D# og G#. Forsøk å spille i sangens puls, men rytmen kan også være fri.  Legg på noen få andre rytmeinstrumenter

Ronja röverdatter sin familie har mange røvervenner som møtes om kveldende for fest og sang og dans. Røversangen har skiftende taktart, i motsetning til de fleste poplåter og sanger i skole og barnehage, som du gjerne kan marsjere til. Marsjtakt går i 2 + 2+ 2+ 2 hele tiden, mens rytmemønsteret i denne sangen er

3+3+3+2+2+3+2+2+3 (kalles A-delen)

3+3+3+2+2+3+2+2+3 (gjentakelse av A-delen)

3+2+3+3+2+3+3+2+3+2+4 (B-del)

Det som også er morsomt med denne sangen er at tempoet går fortere og fortere, så her gjelder det å henge med enten du synger, danser eller klapper takta!

Forslag 1
✎ Du trenger: Ingenting, bortsett fra litt gulvplass

  1. Dann en rekke eller sirkel og hold armene over skuldrene på de som står ved siden av deg.
  2. “Daram daram daram”: Sleng venstre ben frem, så høyre, så venstre (altså slenge på beine for hver “da..”)
  3. På “Dam dabadabadaba”: løp fire små skritt mot venstre
    “Daram daram daram da” – samme som over
  4. Hey hey: Tramp tramp!
    (En enklere variant: Hold hender og løp i ring. Stopp og løft hendene i været på hver “Hey hey”)

Forslag 2
✎ Du trenger: Håndtromme eller djembe(r), hvis du har (men like gøy uten!)

  1. Se på rytmemønsteret som er beskrevet øverst. Sitt i sirkel på gulv eller stoler og klapp rytmemønsteret på lårene helt til de to “Hey hey”- slagene, som alle slår på tromme.
  2. Har du ikke trommer kan du finne på noe annet, for eksempel klappe med hendene i været, eller at alle reiser seg og roper “Hey hey”, og setter seg fort ned igjen.

Seidama er et slåttestev fra Telemark. I Norge bruker vi “slått” som en betegnelse på folkemusikk uten tekst. Men noen ganger hadde man ikke instrumenter og måtte synge istedet, da satte man såkalt “tralletekst” på melodien. Noen studenter lagde denne morsomme versjonen med Seidama som tekst. Sangen er fengende og fin å danse til og blir ekstra spennende å arbeide meg når selveste Kringkastingsorkesteret spiller!

Forslag 1
✎ Du trenger: rytmeegg, rytmepinner og eller andre rytmeinstrumenter som ikke lager for mye lyd. Hvis dere ikke har instrumenter, kan andre lydkilder brukes; nøkkelknippe, plastbøtter, osv.

Del barnegruppa inn i grupper og lek at dere er et orkester. Orkesteret kan bestå av en, to eller flere grupper. Diriger barna inn og ut av stykket og øv gjerne på at de som ikke spiller må lytte til de andre.

Forslag 2
✎ Du trenger: ikke noe, her skal det synges!

Lær sangen sammen, sett på loop-knappen, så læres den fort. Klapp pulsen på lår mens dere lærer og synger sammen med innspillingen. Den kan også læres med å gå rundt i rommet i puls, enten fritt eller som “slange” eller i ring. Kan alle gå i ring, kan man lage en enkel ringdans. Når gruppa kjenner sangen godt, kan dere skru ned vokalen og finne egne ord å synge på. Eks navn på deltakerne, navn på barnehagen/skolen/koret, en matrett eller kanskje et tulleord! La deltakerne foreslå.

Tirun lirun er en skogfinsk runesang om skogens magi og hemmeligheter. Synges først på finsk, deretter norsk.

Forslag 1
✎ Du trenger: materialer fra naturen, evt fløyter / vannfløyter

Teksten og bakgrunnen kan danne en ramme for og kanskje inspirere til framføringer med fokus på fugler og lyder fra naturen som susing av vind, løv som faller, lyden av tre og kvister, kongler, noe som brekkes, eller vann som sildrer eller drypper.

Lag et lydteppe til sangen. Dere behøver ikke synge selv.

Forslag 2
✎ Du trenger: som over

Gjør som over, men ha også en sanggruppe som har lært seg sangen på finsk – eller deler av den – og som også kan den norske teksten.

Trollet i Senja er blitt en skikkelig gladlåt om det utrolige store trollet som bor på Senja. Sangen egner seg godt til både dans, bevegelser og samspill.

Forslag 1
✎ Du trenger: gulvplass

Lær deg sangen sammen med barna og gjør bevegelser som viser hvordan trollet er og ser ut og hva det gjør i de ulike versene. Lag en fridans, en ringdans eller en armkrokdans (2 og 2) på tralledelene.

Forslag 2
✎ Du trenger: hender eller presise rytmeinstrumenter (som trommer, rytmepinner…)

Bli med og syng,klapp eller spill takten underveis For eks på følgende ord: “Det bor et troll i Senja” osv På refrenget kan slagene dobles / gå dobbelt så fort.

Det kan klappes bare i hender eller vekselvis lår og i hender. Eller kanskje noen kan samarbeide og klappe 2 og 2?
Det er fint når versene og tralledelene får forskjellige løsninger.

Har du lyst til å danse? Eller kanskje du har drømt om å være trommeslager? Her får du muligheten både til det ene og det andre sammen med trommene til Børre. Du kan spille til på trommer eller legge til andre instrumenter og lydkilder oppå trommene til Børre i tillegg.

Forslag 1
✎ Du trenger: gulvplass.

Sett på musikken og ta med deg gruppa i en slangeformasjon. Beveg dere rundt i rommet og bytt f.eks på å gå lett på tå, trampe, liste dere fram ( kanskje i halvt tempo?), bevege dere langt ned mot gulvet, kkrabbe og lignende.

Forslag 2
Beveg deg i slangformasjon rundt i rommet – ute / inne / kanskje til naborommet mens dere synger Kjerringa med staven.

Forslag 3
Bruk musikken til hermelek stående i ring – bytt på å finne på bevegelser.

Forslag 4
✎ Du trenger: trommer og andre rytmeinstrumenter eller lydkilder.

Sangen går i 3-takt.
Det enkleste er å spille de jevne pulsslagene. Evt kan dere spille på 1 og 3. Suppler gjerne med noe som klinger litt godt: guiro, cymbal, slå på et glass som klinger litt lenge og lignende.

Forslag 5
Trommer, rytmeinstrumenter andre lydkilder som over. I tillegg klokker – eller klokkespill/stavspill. Har du for eks en kvint – kan dette spilles sammen på det første slagt i takten, eller evt på eneren annenhver takt.
Legg opp til at en person får bruke klokker eller annet stavspill til å improvisere fritt en melodi. Bytt på å improvisere.

Forslag 6
✎ Du trenger: utstyr som over og en dirigentpinne.

La etter hvert en fra gruppa få prøve å dirigere til og sette inn de ulike aktørene – om det er på rytmeinstrumenter og lydkilder, kvint komp eller improvisasjon på melodiinstrumenter a la klokker / stavspill.

Sangen er trad fra Egypt. I Trall er den koblet sammen med reglen «Ormen den lange» som brukes som matsang i veldig mange barnehager. Kringkastingsorkesteret spiller og her er det mange ulike instrumenter og klanger å bli inspirert av.

Forslag 1
✎ Du trenger: plass – ute eller inne – en bærbar høyttaler

  1. Ta med deg barnegruppa ut – eventuelt kan du bruke store deler av barnehagen eller skolen og gå fra rom til rom – gjennom korridorer inn og ut av rom.
  2. Gå gjerne i slangeformasjon – alle leier med en leder.
  3. Bruk BARE instrumentaldelen av stykket. Det vil si skru helt av sangen.
  4. I starten er musikken ganske langsom og litt smygende. Toneleiet er ganske dypt, og det er tydelige slagene markeres ganske tungt og jevnt. Det kan appellere til å gå / bevege seg på bestemte måter.
  5. Er dere på jakt etter noe – på leting – hvor skal dere? Må dere over, under, gjennom noen hindringer? Hvem er dere? Gå inn i leken og rollespill.
    Ca midt i stykket (fra 1.27…)- tynnes arrangementet litt ut, det blir svakere og karakteren endrer seg litt.
  6. Hva skjer her? Er dere framme? Eller stadig videre. Eller skal dere tilbake?


Forslag 2

✎ Du trenger: det samme som over

Lek dere med ordene: tumba tumba tumba tumba. Gjør som over, gå i slange – inne eller ute, men ha på vokalen. Prøv å syng med – si ordene “tumba, tumba”

Ro ned og stopp opp på stedet markert over (1.27), så alle kan være med å si reglen når den kommer. Begynn å gå igjen når sangen starter.

Forslag 3
✎ Du trenger: trommer og andre rytmeinstrumenter (evt en klangstav i D og et sjal/ tøystykker)

Stykket kan appellere til samspill. Enten ved trommer og andre rytmeinstrumenter, men også mer klangrike instrumenter (regnstav, triangel, små cymbaler og ulike lydeffekter) Tonen D kan evt også ligge under hele sangen som en liggetone/ orgelpunkt.
Samspillet kan selvsagt kombineres med at noen beveger seg som over, eller kanskje lager en ringdans eller danser med sjal/tøystykker. Stopp gjerne opp aktivitetene i regledelen, før det begynner igjen.

Dette er en russisk folketone som handler om to små fugler som er ute og går på stien. En kaie går først (kaien tilhører kråkefamilien), en falk tripper etter. Skjer det noe på stien? Hvordan ender dette?

Forslag 1
✎ Du trenger: gulvplass inne eller ute

Dans sammen med barna i ring, Gå i slangeformasjon – som på en sti. Finn på forskjellige ting i de 4 første gangene melodien går. Hvordan beveger fugler seg? Tripper og hopper, flakser med store og små bevegelser
På 5. og siste gangen melodien kommer (0.52) tar dere sammen i hender og løper fort rundt.

Forslag 2
✎ Du trenger: små stoffer / skjerf

Lag en bevegelseslek der barna går sammen to og to – den ene er kaien, den andre er falken. Kan de kle seg ut forskjellig – eller kanskje ha ulike stoffer/sjal? I de 4 første melodirundene hermer de med måter å gå og gjøre fuglebevegelser på annenhver – gang. Siste og 5.gangen går de sammen og danser for eks armkrok.

Forslag 3
Det er mange ord og setninger som gjentas i sangen. Prøv å lære dere teksten. Start med første verset.

Vem kan segla förutan vind er en kjent folkevise fra Sverige. Den går i moll og i ¾ – takt. Teksten knytter seg til en tematikk som er vanlig i sjømannsviser; å skilles fra den man er glad i men egner seg også til tema om vennskap.

Forslag 1
✎ Du trenger: skjerf

La barna ligge eller sitte på gulvet. Gå rolig rundt med et tynt skjerf og stryk barna på kinnet, hodet, hånda eller armen. Syng sangen sammen med vokalisten eller skru av vokalen og syng selv. Det er også fint å bare nynne til melodien. Sangen egner seg også til trøst og til å roe ned, for eksempel med et barn på fanget. Rytmen gjør at den er god å vugge til.

Forslag 2
✎ Du trenger: en fallskjerm eller stort stoffstykke

La barna ligge på gulvet. Hold fallskjermen eller det store stoffstykket over barna og lag myke bølger med tekstilen. Nynn til melodien eller syng teksten.

Forslag 3
✎ Du trenger:  skjerf eller noen biter med stoff, gjerne tynt! Det kan også være fint med en regnstav hvis dere har det.

Beveg deg rolig rundt på gulvet og «dans» med stoffstykket. Vis barna ulike måter å bevege seg på. Hvis du selv er uvant med å bevege deg, så kan dere la dere inspirere av ulike dyr, for eksempel en fugl eller en sommerfugl. Eller tenk dere at dere er ballettdansere! Hvis barna er vant med å danse, la de bevege seg fritt. Et barn eller en kollega kan spille regnstav til.

Har du en tante? En gammel tante? Skal vi kanskje kle oss ut som en skikkelig rar tante? Eller kanskje du har en onkel? La oss synge om dem. Lær deg sangen slik at du fort kan synge den uten vokalen – da er du friere i forhold til å finne på klær og bevegelser. Finn evt på nytt navn på tanta – eller på onkelen.

Forslag 1
✎ Du trenger: utkledningsklær og litt gulvplass.

Få med barnegruppa og syng dere igjennom sangen. Finngjerne på helt andre klesplagg på hva som «svaier»: buksa. skoa, hatten, lua, skjerfet, genser’n, votten og lignende.

Eller kanskje det er kroppsdelene som svaier, svinger eller danser eller vifter: hodet, rumpa, håret, beina, nesa, finger’n, armen?

Forslag 2
✎ Du trenger: ulike rytmeinstrumenter eller lydkilder

«Vi har ei morsom tante hun spiller dagen lang – og når hun ber oss bli med, da blir det masse klang.» Eller: …. «Da blir det pling og plang». Hvis du vil be inn ett og ett barn i samspillet eller en gruppe barn kan dere synge: «Vi har ei morsom tante hun spiller dagen lang, og når hun ber deg bli med (pek evt på et barn), da blir det pling og plang. For sånn spiller ……. Og ….. spiller sånn ja sånn spiller …….., ja ……spiller sånn.» På ….. kan barnets navn komme inn – eller bare si «barna» eller kanskje navnet på avdelingen/ bhg.

Forslag 3 – liten variant av 2
Du kan også la ulike instrumentgrupper spille samtidig. Forslag til ny tekst:
«Vi har et helt orkester, vi spiller dagen lang, og når vi spiller ………, da blir det masse klang / pling og plang. For sånn spiller trommer , pinner, bokser, egget etc……» Husk å få med vers der alle får spille: «Og når vi spiller sammen, da blir det masse klang.» Du kan også synge om hvordan dere spiller: svakt, sterkt, prikkete, langsomt, fort-fort.

Denne fengende sangen fra Somalia er kjent for mange som snakker somali. I Norge er det mange med somalisk bakgrunn. Sangen er spilt inn med band. Ryk og reis er sangens tittel på norsk.

Forslag 1
Bli kjent med sangen ved å danse til den fritt.
På gitt signal kan dere stoppe opp å spille luftinstrumenter, her er det trommer, bass, gitar og keyboard – slipp dere løs som musikere!
Etter å ha hørt den noen ganger kan dere synge med på ordene Wadada ku qul qul hver gang den kommer

Forslag 2
✎ Du trenger: En ertepose eller en sokk eller en gjenstand som er enkelt å flytte

Sitt eller stå i ring.
Send rundt erteposen, og øv gjerne på å gjøre det i rytme

Forslag 3
✎ Du trenger: tromme (bøtte) og Maracas eller andre rytmeinstrumenter

Spill rytmeinstrumenter til sangen og syng med i refrenget hver gang ordene Wadada ku qul qul kommer i sangen. En av dere (deg selv, en annen voksen eller et barn), kan spille pulsen eller en fast rytmsfigur på en tromme til.

Dette er en kjent libanesisk vuggevise som er mye brukt i mange arabisktalende land. Sangen har 6 vers og har et rolig tempo hele sangen igjennom. Den er ganske lang og varer i litt over 4 minutter med sine 6 vers. Mellom hvert vers kommer det samme lett gjenkjennelige mellomspillet.

Forslag 1
✎ Du trenger: ett eller flere laken / tepper.

Bruk denne med de yngste. Et barn får ligge i et laken/teppe mens to voksne vugger dem / roer dem ned mens de svever over gulvet og vugges i takt med sangen. Nynn også gjerne med på sangen. Kanskje er det noen ansatte som kan teksten? Den brukes av mange foreldre som vuggesang.

Forslag 2
✎ Du trenger: fallskjerm og flere voksne

Legg barna under fallskjermen og hold fallskjernem over barna. Evt kan noen av barna også være med på å holde i fallskjermen. Her trengs det flere voksne for å holde fallskjermen oppe.

Gå rundt med fallskjermen over de som ligger under. Når mellomspillene kommer, stoppes det opp og dere hever og senker fallskjermen så mange ganger det er naturlig for dere Når neste vers starter opp beveger fallskjermen seg igjen. Dere kan evt snu retningen for nytt vers.

Forslag 3
✎ Du trenger: ulike sjal og tørkler/tøyremser (gjerne fargerike)

Alle har sitt sjal/tørkle. Gå sammen om å lage en dans med sjalene/tørklene, frie eller faste bevegelser. Kanskje kan versene eller mellomspillene være like for hver gang, og at andre deler er mer improviserte?

Zamina er en sang med både lukjent opphav og alder. Antakelig er den fra Kamerun og rundt 75 år gammel. Den synges på språket fang. Gruppa som gjorde sangen til en hit i 1949 framførte den ofte ute med sang, dans, kostymer og opptøyer. En variant av sangen – Waka waka, ble brukt under fotball VM i Sør-Afrika i 2010 og ble da sunget av Shakira.

Forslag 1

✎ Du trenger: enkle munnfløyter

Lær deg sangen sammen med barna. (Det er enklest å lære seg den fra 0.50 – da kommer hele Zamina-delen 2 ganger, deretter Django-delen 2 ganger). Bli med å synge når det synges og blåses fritt på fløyter. Beveg dere fritt i rommet på resten av sangen når det ikke synges eller sies noe rytmisk.

Forslag 2

✎ Du trenger: fløyter, baller (en eller flere, eller noe annet som kan egne seg), gulvplass (inne eller ute)

  1. Du kan som leder gjerne være med å blåse i fløytene ved alle punktene under.
  2. Bruk introdelen til at alle som skal være med kommer seg på plass på 2 rader med ansiktene mot hverandre.
  3. Når det blåses 1. gang (0.20) : synger alle mot hverandre.
  4. Når det blåses for 2.gang (0.49): synges hele sangen (2x Zamina-delen og 2X Django-delen) En av radene synger alene 1.Zamina, den andre raden svarer på 2.zamina. Tilsvarende på django delen. (på slutten her «varmes det opp» som til en fotballkamp,bøy og strekk)
  5. Når det blåses 3.gang (1.45): skal alle si teksten rytmisk – slik det gjøres i innspillingen. Lek dere med stemmen. (kanskje man kan bevege seg mot hverandre, eller krype rundt, men komme tilbake på plass i radene)
  6. Når det blåses 4.gang (2.21) begynner spillet med ballene. De kan kastes til hverandre eller trilles mellom radene (ett eller annet). Eller man kan ta det som en «fotballkamp».
  7. NB – tips. Innspillingen er lang – den varer i 4 minutter 
    Sangen kommer 14 ganger, så lek dere med alle ingrdiensene på ulike måter.